zaterdag 18 november 2017

Snert weer

Dat was het in de ochtend toen we opstonden zeker wel. De portieren van de auto zaten dicht gevroren, en zorgde voor wat oponthoud :-( Gelukkig was daar de ice spray van de a.ction en zo konden we snel op weg.

Ergens halverwege ging de zon schijnen en dat zorgde voor prachtige plaatjes








De moeite genomen om even uit te stappen en te genieten van de mooie plaatjes, ondanks de frisheid van de ochtend.

Ik maakte dus ook een pan met snert, passend bij het weer.


En zoals het "hoort" (?) bleef de lepel er recht in staan .

Werkwijze erwtensoep:

Grote 5 liter pan. Vullen met water. Ik gebruikte 2 pakken spliterwten. Afspoelen en in de pan en in het water doen. Regelmatig roeren , zachtjes koken tot dat de erwten kapot gekookt zijn en een stevige brij vormen. (dit duurt echt wel een tijd!) Ik zet meestal de pan een paar uur in de hooikist, dat scheelt gas en ik hoef er niet steeds bij te blijven om te controleren of het aanbrand. Ik sneed 2 grote preien, 4 flinke winterpenen, 2 grote uien en een halve knolselderij. Die mikte ik erbij, kookte het weer op en bracht de soep op smaak met (low) salt en peper ( je kunt evt kiezen voor nog 2-4  tuinkruidenbouillon blokjes erbij) Regelmatig proeven tot de gewenste smaak is bereikt. Daarna kun je kiezen om de soep zo te laten (vegetarisch) of om er rookworst of ham blokjes bij te doen. Deze soep is dus makkelijk om te maken en gezond.
Mocht je de soep te dun vinden kun je er blokjes aardappel bijvoegen, maar de soep dikt altijd nog wat in. Wij aten de soep met geroosterd glutenvrij brood en de rest verdween in de diepvries voor ons zelf en voor een goede vriend die graag erwtensoep eet ;-).


Er werden ook nog bestellingen weggewerkt, en zo kwam het weekeind weer in zicht. De nieuwsbrief met gratis patroontje is bijna klaar, dus houd je mailbox in de gaten :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten