vrijdag 21 september 2018

Herfst ! en een lekker herfst - recept !

Binnenkort schrijf ik verder over het maken van een viltpakketje.  Vandaag heb ik genoten van de herfst !
Allereerst maakte ik met jongste (studiedag) een flinke wandeling. We keken ons ogen uit wat de natuur zoal te bieden heeft aan moois in deze tijd.

                                                                  Rozebotteltjes ..
                                                                  Bloeiden struiken.





                                   
Wat een pracht! Als je er oog voor hebt!
Ook de kastanjes, eikeltjes..wat een boel lagen er al op de grond, en hoe happy waren de vogels ermee :-) Natuurlijk zijn ze ook een mooie aanwinst op je natuurtafel, zo tussen of bij je zelf gemaakte creaties!

We waren na een uur stevig door wandelen ( en gelukkig bleef het droog) flink uitgewaaid !

Tijd om thuis aan de slag te gaan. Ik maakte een flinke pan hachee/ stoofvlees. Meestal maak ik die met lekker veel ui, prei, champignons en weinig vlees, daar wij niet van die vlees eters zijn.
Sinds een paar jaar heb ik zo'n lichtje om op te stoven, opgeduikeld voor een paar euro op een rommelmarkt. Via internet bestelde ik lont en olie; ik ben er blij mee, want ik gebruik het regelmatig in de winter. Het bespaart gas, en doet genoeglijk aan.



Van oude appeltjes besloot ik appelcrunch te maken. Een tijd terug had ik ook een zak noten in de aanbieding gekocht. Helaas heeft mijn keukenmachine het begeven, en wacht ik een nieuw onderdeeltje, maar noten kun je zelf makkelijk hakken en even fijner mailen met de koffiemaal machine. Beetje omslachtig, maar het kon! Ik schilde de appeltjes en maakte er kleine stukjes van. Hand rozijnen er door , en wat koekkruiden of kaneel.

recept :

300 gram bloem (kan ook gluten vrij)
150 gram (palm) suiker
200 gram (lactose) vrije boter

ongeveer 500 gram aan appel/noten/rozijnen (of ander fruit wat je over hebt en je lekker vindt)
Ik kijk meestal nooit zo nauw, als ik meer hebt aan oud fruit, maak ik wat meer en pas het recept op het oog aan.


Bloem, boter en suiker verwerken tot kruimeldeeg (mixer, of keukenmachine of prakken met een vork) en dit door de appel/noten/rozijnen mix mengen. In een cake blik, of ander bakblik scheppen en bakken in de oven op 180 graden ongeveer 40 minuten.

Serveren, met slagroom, of een bolletje ijs, of gewoon met een kopje thee of als toetje.


Zo raak je van je oude appeltjes af, of voor hen die appeltaart te veel werk vinden is dit een aanvaardbaar en snel alternatief.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten