dinsdag 18 september 2018

Hoe doe je dat nou..een viltpakketje maken ? Deel 1.

zo'n popje maken ? Het makkelijkste is natuurlijk een cursus volgen bij jou in de buurt! Maar niet iedereen heeft dat, en er is op internet veel te vinden gelukkig !

Tips : 

Knippen :
In een eerder blogje, zag je al dat ik alles geknipt heb. Probeer zo strak mogelijk te spelden ( met zo min mogelijk bobbels en hobbels) en spelt het patroon niet midden op je vilt lapje maar netjes aan de kant. Mocht je je dan verknippen of er moeten nog meer onderdeeltjes uit, dan  kan dat ook nog. Twijfel je, dan kun je bij v 5 herfstblaadjes eerst uit papier knippen en dan 5 x op de stof leggen.

Opbergen :
Berg in een doosje of zakje al je geknipte onderdeeltjes op. Ik maak meestal alleen een kopie van het patroon om te knippen, zodat het origineel bewaard blijft. Op het origineel staan vaak aanwijzingen die je later nog nodig hebt ! (bijv letters, aantallen, tekst) Je kunt ook werken met patroon tekenpapier of overtrek papier. Soms staan de patroondelen achterop de foto en kun je het origineel niet meer zien als je gaat knippen in het origineel. Ik heb veel steun aan een originele foto met het maken van een pakketjes of patroon.

Hoofdje :

Op veel sites van ateliers kun je zien hoe je een hoofdje moet maken, bij atelier Pippilotta staan een mooie uitleg met foto's ! Maar er zijn veel meer ateliers die in hun beschrijving of op hun site duidelijke uitleg geven. Voor hoofdjes maken geldt zeker , veel oefenen !
Ik doe het iets anders, ik heb les gehad van een dame op leeftijd toen ik leerde zonnekindpoppen maken, jaaaaaren geleden , dus mijn foto's zien er anders uit :





Ik werk met een kokertje ( buisverband of zelf even maken)

Koop je een patroon, ( dus zonder materiaal)  heb je geen buisverband, of geen budget dan kun je ook gebruik maken van oude T-shirts, je kunt dan met de hand of naaimachine alvast buisjes stikken ( of een hele lange buis waar je van af kunt knippen) . De huidskleur kun je bijv. bereiken door het oude t-shirt te verven met thee.




Restjes vilt :
.
Vilt is fijn om mee te werken, je hoeft het niet om te zomen zoals katoen, geen extra naad bij te knippen etc. Het is wel prijziger (en ook anders van kwaliteit) dan het vilt wat je doorgaans koopt in de hobbywinkels.
Deze patronen en pakketten worden gemaakt van wolvilt. Bewaar je restjes dus goed, het komt altijd wel eens van pas, en zo niet dan is het heerlijk knutselmateriaal voor je kinderen, een buurmeisje of een nichtje etc. Ik heb een speciale grote doos waar ( met mottenpapier overigens) ik mijn restjes bewaar.

Binnenkort lees je het vervolg, van een pakketje maken !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten